2013. augusztus 29.

Fodor György: Haikutól wakáig, Fodortól Zalánig

Kortársak a cédrus árnyékában (részlet)

Fodor Ákos számomra az abszolút mester! Maga mondja ki: „Ars poeticám?" / - Olyat írni, amilyet / olvasni vágynék. Szűkszavúsága a magasság és a mélység között képez hidat. Asszociációi az egyszerűt, a hétköznapi, a szokványosat ruházzák fel az orientalista filozófia szívben lapuló metafora-palástjaival. Ő az a magyar szél, amely testet ad a keleti hónak, és az ismeretlen befogadására tett kísérletei immár valóban érett ZENzációnak, haiku-kaleidoszkópnak számítanak. Haiku-poétikája alábbi gondolathalmazok keresztmetszetére támaszkodik: aforisztikusság (3 negatív szó), kouan-adaptációk (Haiku-koan), az európai létbölcselet fájdalmas pesszimizmusa (Figyelmeztető táblácska, Az ellátmány fix tételei, Státusz, Társasélet, Patt), makro- és mikrokozmosz összekapcsolása univerzális sűrítésben (Mikrománc), buddhizmus (Mantra), irónia és cinizmus (Kérés és ígéret, Praxis morál, Hedonista tanács, A nagy játék), formabontó egyszavas és egysoros haiku-cseppek (Kolibriröpülés, A szív paradoxonja, Statikai adatértékelés), biblikusság (Katarzis), identitáskeresés (Derű, Boldogság), kimerevített élethelyzetek (Házassági Emlék-mű), stílusgyakorlatok (Hyper-haiku, Axióma-sorozat, Szinopszis-sorozat, Xéniák), toposzok (Februári ág, Téli fa), enigmatikusság (Zenbeszéd), példázatosság (Ecce homo-sorozat), tér-idő-kontinuitás (Meta-metafizika), főhajtások (Pilinszkyre hangolva: Haiku-apokrif, Impromptu, K.S. - Emlékkoncert, Bashou vonzásában: Basho-visszhang), realisztikus önszemlélet (Önéletrajz, Poszt, Taktikai koncepció), önokítás (Gyakorlatok, Kockavetés, Szaturnusz-gyűrű). Fodor Ákos haikuinak sajátos hangvétele a tökéletes verszenének köszönhető[*]. A valódi Mester ösztönösen érzi a haiku-hangokat, húrjain a vers úgy szólal meg, ahogy ő akarja, hogy mi akarjuk (Elkészítési javaslat). Irodalmi és zenei műveltségének finom egyvelege a kortárs olvasók nyelvén esszenciaként ízlelhető.

ugyanazt írom:
mindig más mindig másért
olvassa másnak
(Fodor Ákos: Evolúció)

[*] Talán nem elhanyagolható tény, hogy Fodor Ákos 1968-ban a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola elvégzése után a Zeneműkiadónál kezdte el szerkesztői pályafutását. Zenei műveltsége gyakran visszaköszön témáiban (Jazz. Magvető. 1986) és fordításainak hömpölygő ritmusában is (Macuo Basó: Százhetven haiku. Terebess Kiadó. 1998)


Megjelent: Bárka folyóirat, 2009/3.