Megjelenik-e, s ha igen, hogyan jelenik meg az élő evangélium a magyar kortárs
irodalomban? Hogyan jelenik meg egy közel keleti versstíluson keresztül?
Ezt a kérdést hivatott az alábbi írás boncolgatni, fejtegetni, Fodor Ákos, ma
élő kortárs költőnk haikuköltészetén keresztül.
Fodor
Ákosról: Budapesten
született 1945. május 17-én. Kortárs
irodalmunk egyik kiemelkedő alakja, költő és műfordító, a magyar
haiku egyik legnagyobb ma élő mestere.
A haikuról: A 7. században
virágzó tanka japán népköltészetből – némi
kínai hatással vegyülve – formálódott ki. Öt sorból
álló, 57577 szótagszámú vers, melynek az első három
sora egy látvány, és annak az előidézett benyomását írja le, majd pedig a
befejező két sor e látványra, érzésre, hatásra adott reflexió, azaz válasz,
visszatükrözés.
Axióma: Görög eredetű szó,
jelentése: alaptétel, alapigazság, aminek hitelességét
senki nem vonja kétségbe.
AXIÓMA
Akiben Isten
hisz:
teljesen mindegy, hogy
hisz-e
Istenben.
Ebben
a versben olyan evangéliumi igazságot, alaptételt állít elénk és fogalmaz
meg a költő, amely első látásra szíven üti az olvasót
és gondolkozásra készteti. Vizsgáljuk meg kicsit
közelebbről. „Hogyan is van ez?” fogalmazódik meg a kérdés.
„Ha Isten hisz valakiben, akkor valójában teljesen
mindegy, hogy az illető hisze Istenben?” A válasz: igen. Fodornál határozott
igen. Ebben a 17 szótagból álló igazságban két
gondolatot tudunk megkülönböztetni. Az
első, hogy Isten igenis tud hinni bennünk, emberekben, és akar is
hinni bennünk. Ez nem rajtunk múlik. Ez az Isten egyedüli döntése.
Mi ettől teljesen függetlenek vagyunk, nem
a cselekedeteink alapján „bizonyítjuk” Istennek, hogy mi
alkalmasak vagyunk arra, hogy Ő higgyen bennünk. Ő ezt már
egyszer eldöntötte. Ez az Ő isteni
szuverenitásából jön.
Fodor alapigazsága
megegyezik a Bibliából ismert történetek üzenetével. Például, ott van
Mózes, aki megmondta Istennek, hogy ő nem tud úgy beszélni, hogy az hatásos
legyen a fáraó előtt, Isten mégis hitt benne, és tudta, hogy képes
lesz véghez vinni az Ő akaratát.
Mellé adta segítségül Áront is. Vagy ott
volt Jeremiás próféta, aki nagyon fiatalnak érezte
magát a szolgálatra. Isten mégis azt mondta neki,
hogy ne féljen, menjen oda, ahová csak küldi.
A második gondolat, amit
megfogalmaz a költő, hogy igazából teljesen lényegtelen, hogy az Isten
kegyelmében (hitben) lévő személy hisz-e magában
Istenben. Vagyis a „viszonthit” nem szükséges, sőt, a
költő azt mondja, hogy „teljesen mindegy”, a döntés, a lényeg, a bizalom
Istennél van. Isten belénk vetett bizalma mindenen átívelő és
minden emberi erőfeszítést felülmúl. Amit kiemelnék, az
az a finomság, ahogy a költő megfogalmazza ezt az
igazságot. Nem azt mondja, hogy „nem kell hinnie” a „kiválasztottnak” az
élő Istenben mert egyébként, úgy is teljesülne az Isten akarata, hanem azt mondja,
hogy „teljesen mindegy”. Egy olyan tükröt tart, mely az Istenbe vetett
bizalmunkat, és az Ő belénk vetett bizalmát hasonlítja össze, helyezi szembe
egymással. A reményvesztettség, a kételkedés napjaiban nagyon komoly, bátorító
üzenettel bír ez a költemény. S hogy mennyire evangéliumi,
mennyire valós és Isten szerinti mindaz,
amit Fodor Ákos megfogalmaz ebben a
versben, egy bibliai igével támasztom alá:
„mert az Istennek semmi sem lehetetlen” ( Lk. 1,37).
AXIÓMA
ki nem
vigasztal
meg, mikor
megbántottad
az nem is
szeret
Fodor Ákos
verseit tanulmányozva megállapítottam, hogy sok 3 soros írása az élet talán
egyik legfontosabb gondolata, tétele, lételeme körül forog. Ez pedig nem más,
mint a szeretet. (Isten, mikor emberré lett értünk, új parancsolatot adott
nekünk. Szeressünk! „Szeresd felebarátodat mint magad”, mondja Jézus Máté
evangéliumának 22. részében.) A fenti két vers a
szeretet tulajdonságát, tulajdonságait és a
szeretet „nem cselekvésének” következményeit tárja
elénk. Bár e két vers témája egy s
ugyanaz, az üzenetet tekintve mégis szétválasztanám
őket. Az első haiku axióma, a szeretet tulajdonságáról
szól, egy olyan cselekedeten keresztül, mely
mégsem szeretetből fakad.
A költő ebben a versben a legszélsőségesebb példát
mondja nekünk. Ha megbántunk valakit, aki nem vigasztal meg bennünket, az
valójában nem szeret. Első olvasásra ellenkezést vált ki az olvasóból Fodor
Ákos e remekbe szabottja. Mondhatnám erre, hogy „Ugyan, miért
is akarom elvárni a másiktól, hogy
megvigasztaljon, ha egyszer én voltam az, aki megbántottam?! Ez annyira
nem logikus.” A szeretet logikus? Le tudom vezetni, hogy mit miért teszek,
és valóban lépésről lépésre végigviszem, levezetem a
tetteimből (szeretet cselekvése) fakadó következményeket?
Nem. Mert nem program vagyok, ami egyenletekre épülve, racionálisan
és pontosan egy megadott feladatot hajt végre. A szeretet nem
logikus cselekvés. Logikus és helyes volt, hogy Krisztus meghalt értünk? Nem.
De megtette. Miért? Mert szeretett. Ha Krisztus képes volt meghalni értünk,
akkor nekünk miért „fáj” annyira, hogy mi legyünk azok, akik megvigasztaljuk a
másikat, annak ellenére, hogy ő volt az, aki megbántott?
Bekezdésemet úgy
kezdtem, hogy ez a vers a szeretet tulajdonságáról szól. Mi az igaz szeretet?
Pál apostol a Korinthusibeliekhez írt levelének 13.
részében ezekkel a szavakkal, tulajdonságokkal
ruházza, öltözteti fel a szeretetet, mégpediglen
így; türelmes, jóságos, nem irigykedő, nem
kérkedő, nem bántó, nem haragos, nem
rója fel a rosszat. Ezen tulajdonságok
mindegyike megbújik a sorok mögött Fodornál, ráadásul mindezek
egyetlenegy cselekvés mögött állnak. A vigasztalás cselekvése
mögött. Még egy evangéliumi vonatkozást vehetünk észre a vers kapcsán. Jézus
kérdezi; „Mert ha azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi a
jutalmatok?” (Mt. 5;46.) Milyen könnyű azt szeretni, aki
szeret engem, nem igaz? Akkor tudok megbocsájtó, kedves, türelmes, engedelmes,
nem kérkedő, alázatos lenni és maradni. De ha olyan
valakit „kell” szeressek, aki megbántott, máris
elvész minden „szeretettulajdonságom”.
Ami
összegzésként elmondható, hogy az evangéliumi üzenet, a szeretet és a
megbocsájtás, e kettő, mennyire jelen van, milyen szorosan áll kapcsolatban egymással
ebben az axiómában. Hiszen a vigasztalás már alapjában feltételezi az
olvasóban, hogy az, aki vigasztal, megbocsájtott.
Micsoda zsenialitás ez. Mégis, miután kimondta ezt az igazságot,
magára hagyja az olvasót. „Gondolkozz el, barátocskám! Te tudsz így cselekedni?
Neked sikerül megvigasztalni azt, aki megbántott téged? Tényleg tudsz szeretni?
S ha te vagy az, aki megbántott valakit és nem vigasztalnak meg, akkor
valóban szeretett vagy-e? Valóban szeret-e téged az, akit
megbántottál?” Fodor Ákos nem oldja fel az olvasóban
keletkezett gócot, hanem lezárja. Ő elmondta
az evangéliumi igazságot, s az, hogy ezzel tudunk azonosulni vagy
sem, az a mi, az én szuverén dolgom. Ő nem erőlteti ránk az igazság cselekvését,
ő amit megtehet, megteszi; elmondja és pont.
Csöngedi Nikolett
2014. május 13.