2018. május 8.

Mindset, 2018. május 6. - Tóth Laura interjúja dr. Kun Ágotával

A május 29-i, Gyógyító írás – irodalom a pszichológia szolgálatában című Pszicho-Kávéházunk kapcsán ismét szerettük volna megosztani állandó kerekasztaltagjaink előzetes gondolatait. Arra kértük őket, mondják el, melyik az az idézet, amit egy nehezebb élethelyzetben olvastak, és segített továbblendülni azon, vagy épp az önismeretüket fejlesztette. Dr. Kun Ágota munka- és szervezetpszichológus kettőt is hozott nekünk. Villáminterjúnk.

A kérdés kapcsán olyan konkrét élethelyzet nem ugrott be, amiben nekem egy idézet vagy hasonló segített volna. Nekem sokkal inkább olyan élet-epizódjaim voltak, amikor a vers, a klasszikus gitár és az ezekhez kapcsolódó események, élmények segítettek átlendülni, feldolgozni, mélyebben megélni azt, ami éppen jelentős életeseményként forrongott bennem. De azért van egy vers, amit szívesen megosztanék:

lábam előtt ült
egy madár, majd felröppent –
Nehezebb lettem.

Fodor Ákos (Idéző jelek c. kötet)*

Milyen élethelyzetben talált önre ez a vers? Hogyan segített?
Arra emlékszem, hogy 18-19 éves koromban eléggé letört voltam érettségi után, megviselt a gimis barátnők szétszéledése, és ekkor bukkantam rá Fodor Ákos haikuira – csak úgy, a könyvtárban. Ezekbe rögtön beleszerettem, mert azokat az érzelmeket és életérzéseket erősítette fel, vagy inkább segítettek azokat elaboratív módon feldolgozni, amelyek miatt kicsit melankolikusabb, depresszív hangulatú lettem. Érdekes módon a kevésbé pozitív, sokszor fájdalmas érzések nem tűntek el, hanem mélyebbekké váltak bennem, de úgy, hogy eközben úgy éreztem, gazdagabb lettem.

* A vers címe: A HAIKU