2015. március 30.

Búcsúszavak Fodor Ákos emlékére: Zalán Tibor

Fotó: Dombó Szabolcs
Egy kérdés, egyetlen ostobának is feltűnhető kérdés foglalkoztat mostanában, pontosabban hetek óta, azóta, hogy éjjelente nem csörren meg a házi telefonunk, és nem szól bele egy rekedt hang, hogy magázó hangnemben megkérdezze tőlem, hogy vagyok. Hallgat a telefon. Megszokom, gondoltam, és lehet, hogy mégsem fogom megszokni az éjszakai telefon hallgatását. Igen, Fodor Ákos hívása, rekedt, agyondohányzott hangja hiányzik, aki a legváratlanabb órákban tudott telefonálni. Nem többért, mint hogy megtudja, hogy vagyok, pontosabban, milyen állapotban vagyok éppen. Hogy – élek-e még. Ha jókedve volt, akkor beolvasta nekem a legújabb verseit. Ennek is megvolt a maga koreográfiája, ahogy szinte mindennek a kapcsolatunkban. Dolgoztál ma, kérdeztem meg valahányszor, és ő mindig ugyanazt a választ adta: természetesen nem dolgoztam. Írtál, javítottam ki magamat automatikusan. Írni írtam. De az írás az nem munka. És hallottam a telefonban, ahogy kifújja a füstöt. Elolvasod, kérdeztem a szokásos rendre utasítás után. Ha mazochista hangulatban vagy, akkor igen. Volt, hogy csak egyetlen négysorost olvasott be a telefonba, de volt, amikor négy-öt új verset is meghallgattam. Ha belegondolok, sokkal több Fodor Ákos-verset ismerek, mert hallottam az elmúlt tíz évben, mint ahány megjelent. Soha nem küldött olyan folyóirathoz verset, ahonnan nem kértek tőle. Ez az irodalom számára egyenes út volt az elfelejtéséhez. Mai szerkesztőink nem arról híresek, hogy a hallgató emberektől szereznek kéziratot, leginkább azzal foglalatoskodnak, hogy a beérkezett sok-sok szarság közül kirostálják azt a keveset, amit használni tudnak. Nem írt megrendelésre verset, és nem várt megrendelésre. De verset mindig írt, mert tudta az alaptörvényt, hogy a versnek íródnia kell. Nem érdekelte, hogy hanyagolták a válogatások, hogy hetven éve közelében is kihúzta valaki a József Attila-díjra javasoltak listájáról. Legyintett, nekem az már csak amolyan kisdobos-díj lenne, jó Zalánom, bámult fürkészve, keskeny fél mosollyal rám, és én tudtam, nagyon rosszul esik neki, hogy a nála méltatlanabbak listáján sem szerepelhet. Amiben nagyon jó volt, a színházi dalszövegek írása, és amit fél életen keresztül művelt nagy kedvvel és műgonddal, azt az utóbbi években nem csinálhatta, természetesen megrendelés híján. Nyilván nem fontos már sem az Operának, sem a színházainknak a szakmai pontosság, a biztos prozódia, a könnyedség és hallatlan szellemesség, a legjobb értelmű profizmus a szövegekben. Nem panaszkodott e miatt, de elbizonytalanította megszokottan, munkával túlzsúfolt a napjait a hirtelen beállt megrendelés-hiány. Nem érezte jól magát a bőrében, de nem nyafogott, nem kilincselt, nem kapkodta fel a telefont, nem hívta fel sem a régi barátokat, sem az új ígérgetőket. Élt, elzárkózva a világtól, és mindinkább elzárkózva az emberektől. Zenéket hallgatott, és egy-egy háromsorost, négysorost akár egész napon keresztül csiszolgatott, a maga gyönyörűségére; a tökéletesség igényességével és igézetében és eredményességével írt – de nem dolgozott. Fodor György, a haiku (és Fodor Ákos) egyik legkiválóbb ismerője így kiált fel egy esszéjében: „Fodor Ákos számomra az abszolút mester!” Számomra is az volt, jegyzem meg csöndesen. Barátja voltam, így a tanítványa lehettem. És akkor most fölteszem a kérdést, ami így talán már nem is lesz annyira ostoba: Lehet-e, szabad-e Fodor Ákos után még haikut írni?

Elhangzott Fodor Ákos búcsúztatóján, 2015. március 21-én Budán, a Vízivárosban.
Megjelent a Napút c. folyóirat 2015. márciusi számának B2-páholy rovatában. 

Fodor Ákos emlékére - videoösszeállítás
Fodor Ákos búcsúztatása, képekben